بسم الله
یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود این است که چرا امیر مؤمنان علی (ع) دختر خود ام کلثوم را به عقد عمر بن الخطاب درآوردهاست؟ آیا این نشانه حسن روابط است؟
اما پاسخ به این سوال :
تزویج ام کلثوم به عمر بن خطاب یک مسأله تاریخی اختلافی است که هرگز نمی توان بر چنین مسأله ای تکیه کرد و نشانه آن این است که این قطعه تاریخی به صورت های متناقض نقل شده است که نمی توان به آنها اعتماد کرد، مانند:
1- علی او را به عقد عمر درآورد.
2- این کار به وسیله عباس عموی علی صورت پذیرفت.
3- این کار از روی تهدید انجام گرفت.
4- عروسی صورت پذیرفت و عمر از او دارای فرزندی به نام زید شد.
5- خلیفه پیش از مراسم عروسی کشته شد.
6- زید نیز دارای فرزندی بود.
7- او کشته شد و وارثی نداشت.
8- او و مادرش در یک روز کشته شدند.
9- مادرش پس از وی زنده بود.
10- مهریه او چهل هزار درهم بود.
11- مهریه او چهار هزار درهم بود.
12- مهریه او پانصد درهم بود.
این اختلافها شک و تردید را در ذهن انسان زنده کرده و اصل تزویج او را زیر سؤال می برد. [1]
فرض کنیم این ازدواج رخ داده باشد با توجه به مطالب زیر هرگز نمی توان گفت این تزویج از روی طیب نفس و طوع و رغبت بوده است، زیرا:
1- شکی نیست که روابط خاندان رسالت با خلیفه وقت کاملاً تیره و تار بود و یورش به خانه وحی و هتک حرمت دختر گرامی پیامبر چیزی نیست که بتوان آن را انکار نمود چون مدارک معتبر آن را ثابت می کند. [2]
2- عمر فردی خشن و تند خو بود، هنگامی که خلیفه اول او را به خلافت برگزید، گروهی از صحابه به این امر اعتراض کردند و گفتند یک فرد خشن و تندخو را بر ما مسلط کردی؟ [3]
3- طبری می نویسد: خلیفه، نخست از دختر ابوبکر به نام ام کلثوم خواستگاری کرد ولی دختر ابوبکر به خاطر تندی اخلاق خلیفه دست رد بر این خواستگاری زد. [4]
بنابراین نمی توان این ازدواج را نشانه حسن روابط دانست.
اگر واقعاً ازدواج نشانه همبستگی فکری و حسن روابط باشد، پس باید گفت ازدواج پیامبر با ام حبیبه دختر ابی سفیان نشانه همفکری پیامبر با این مرد بود، مردی که جنگهای خونینی را علیه اسلام به راه انداخت، و دست او در جنگ احد و جنگ احزاب کاملاً مشهود است و باز. و پیامبر اکرم با دختر حیّی بن اخطب به نام صفیه ازدواج کرد، آیا این نشان همفکری است؟
ناگفته نماند علما و دانشمندان شیعه، رساله های متعدد در نقد این رویداد تاریخی نوشته اند علاقه مندان می توانند به کتاب «راهنمای حقیقت» مراجعه بفرمایند.
پی نوشت:
-----------------
1- الذریه الطاهرة، نگارش ابی بشر دولابی(224-310) ص157، 162، این اختلافات را ذکر می کند.
2- هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دخت گرامی پیامبر در معتبرترین اهل سنت آمده است مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری، متوفای235، ج8، ص490، شماره4549، انساب الاشراف، تألیف بلاذری، ج1، ص586، چاپ دارالمعارف، قاهره، الإمامه و السیاسه، تألیف ابن قتیبه(213-276)، ج2، ص13012 چاپ مکتبه تجاری کبری مصر، تاریخ طبرثی، تألیف طبری(224-310)، ج2، ص443، اسیتعاب، تألیف ابن عبدالبر، (368-463) ج3، ص972، و دیگر مدارک.
3- تاریخ طبری
4- تاریخ طبری ، ج5، ص58.